Výzkum ve třídách 2SA a 2SB

V březnu 2012 proběhl v 2SB předvýzkum a následně byl zahájen výzkum v primách na téma sebevědomí a jeho změna po přestupu na gymnázium. Na základě tohoto výzkumu byla vytvořena seminární práce Jak přestup na osmileté gymnázium ovlivňuje sebevědomí žáků (?) pro předmět Pedagogika pro učitele v rámci mého studia na FF UK. Nejzajímavější výsledky shrnujeme v prezentovaném článku.

Na základě dat z provedeného výzkumu zjišťujeme, že nejčetnější skupinu tvoří žáci, jejichž přiměřené sebevědomí se po nástupu na gymnázium nezměnilo (20 žáků), jak ukazuje graf, chlapci a dívky z obou tříd jsou zastoupeni takřka rovnoměrně, druhou nejpočetnější skupinou (13 žáků) s podobným rozložením jsou žáci uvádějící přiměřené sebevědomí, jimž se sebevědomí po přestupu na gymnázium zvýšilo, rovnoměrné rozložení (muži - ženy, 1PA - 1PB) můžeme sledovat také ve 4. nejpočetnější skupině žáků (5 žáků), jimž se sebevědomí zvýšilo, a nyní uvádějí vysoké sebevědomí. Dívky z 1PA a chlapci z 1PB se zasloužili o to, že 3. příčku zastávají ti, jimž se vysoké sebevědomí po nástupu na gymnázium nezměnilo (7 žáků). O pomyslnou 5. příčku se dělí ti, jejichž sebevědomí se po nástupu na gymnázium snížilo a nyní uvádějí přiměřené nebo nízké sebevědomí (v obou skupinách 3 případy). Výsledky se podobají těm, které jsme získali v předvýzkumu. 

 

 

 

 

 

 

 

Za nejzajímavější část výzkumu považujeme sledování faktorů ovlivňujících sebevědomí. Vliv spolužáků je skutečně zásadní. Vztahy se spolužáky ovlivňují sebevědomí v pozitivním i negativním smyslu (šipka dolů znamená vliv na snížení sebevědomí, šipka nahoru naopak zvýšení sebevědomí). Prospěch jako faktor změny sebevědomí zastává 2. místo, přičemž významněji ovlivňuje zvýšení sebevědomí. Chování učitelů podle našeho výzkumu ovlivňuje sebevědomí žáků v pozitivním i negativním smyslu. Protože součástí dotazníku byly i otázky Jak ses cítil/a na ZŠ? Jak se cítíš na gymnáziu? Můžeme lépe porozumět tomu, proč je kvantitativní rozložení determinantů právě takové. 

Docházíme k tomu, že dobré vztahy se spolužáky mohou kompenzovat zhoršený prospěch.

 

 

Na závěr můžeme také zjednodušeně odpovědět na otázku stojící v samotném názvu práce – Jak přestup na osmileté gymnázium ovlivňuje sebevědomí žáků? Na grafu vidíme, že nadpoloviční většina žáků si není vědoma žádné změny sebevědomí, zhruba třetině žáků se sebevědomí zvýšilo, ostatní (asi desetina celkového počtu) uvádějí snížení sebevědomí. Přičemž si musíme uvědomit, že jen ve třech případech se sebevědomí snížilo tak, že je podle respondentů nyní nízké.        

Zdá se tedy, že přestup na gymnázium je pro většinu žáků pozitivní změnou. Zaznamenali jsme menšinu případů rizikového snížení sebevědomí, naopak u většiny žáků se sebevědomí nijak nezměnilo, či se zvýšilo, přitom se ve 13 případech jednalo o zvýšení sebevědomí, takže respondenti nyní uvádějí sebevědomí přiměřené, což považujeme za pozitivní. V 8 případech se zlepšil pocit ve škole, což je také bezpochyby dobrá zpráva.

Všem respondentům a respondentkám ještě jednou děkuji za spolupráci!

Aktuální informace

11.06.2025

pondělí 23/6:

  • vestibul (od 13:30 hod testy ANJ a NEJ pro žáky budoucích prim a 1A)
  • aula (focení na ISIC mezi 14:00 - 15:00 hod)
26.10.2024

Rada školy dne 25. 10. schválila výroční zprávu o činnosti školy za rok 2023 - 2024.

Významní absolventi

ing. arch. Alena Mocová, Ph.D.

Ing. arch. Alena Mocová, Ph.D. (*1980), autorizovaná architektka a urbanistka, proslavená vítězným projektem na monumentální baziliku v africkém Gabonu, maturovala na naší škole v roce 1999.

Anketa

 
Motto školního roku 2024-25
1. Charlie Chaplin 41 %
2. John Lennon 18 %
3. Eleanor Roosevelt 13 %
4. Stephen Covey 8 %
5. Herman Melville 20 %
Celkový počet hlasů: 212
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Přednášky Mánes

28. duben 1903

V Praze se konala první z cyklu přednášek, jež se zabývaly principy tvorby a současnými uměleckými názory. 

Nejčtenější

29.05.2025

Ve středu 28.5. hostil Francouzský institut v Praze republikové finále Konverzační soutěže ve FRJ, kam naše gymnázium vyslalo tři vítězky krajského kola.

celý článek
18.06.2025

📣 GYMNÁZIUM BOHUMILA HRABALA V NYMBURCE POVEDE MGR. SIMONA PECKOVÁ, MBA, PH.D. DO VEDENÍ PŘICHÁZÍ S DŮRAZEM NEJEN NA KLASICKÉ AKADEMICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ, ALE I NA CELKOVÝ ROZVOJ OSOBNOSTI ŽÁKŮ.

Gymnázium Bohumila Hrabala v Nymburce bude mít po třiceti třech letech novou ředitelku. Do vedení bude jmenována Mgr. Simona Pecková, MBA, Ph.D. Výběrová komise Středočeského kraje ji vybrala jako nejvhodnější kandidátku na základě odborné kvalifikace, dlouholeté praxe a koncepce dalšího směřování gymnázia.

celý článek
23.05.2025

Obě třídy kvart se společně vydaly do Ostrova u Macochy, kde v centru Lipka zažily pět dní ekologického kurzu plného poznávání, bádání a zážitků v přírodě.

 
celý článek
 
Charlie Chaplin - Zajímám se o svoji budoucnost, protože v ní hodlám strávit zbytek života.