Ekoukurz Bis 2025

02.06.2025
Ekoukurz Bis 2025

V týdnu od 2. do 6. června jsme se jako studenti biologického semináře v předmaturitním ročníku zúčastnili ekologického kurzu pod vedením profesora Barančíka a profesorky Weissové. Kurz probíhal v okolí Nymburka a skládal se z různých programů či aktivit, které byly příležitostí prohloubit si naše znalosti biologie nejen ve škole, ale i v terénu, případně přímo s odborníky na daná témata.

Pondělní program našeho ekokurzu zahrnoval ornitologickou přednášku, následně fytocenologický a hydrobiologický výzkum v terénu na Ostrově. Tam jsme se jako první sešli s absolventem našeho gymnázia Jirkou Šantavým, který se dlouhodobě věnuje ornitologii. Názorně nám ukázal různé druhy ptáků, které se v této lokalitě vyskytují, přičemž jsme se o každém dozvěděli nové zajímavosti. Také nás seznámil s kroužkováním ptáků, předvedl nám ho a vysvětlil, proč je tak důležité. Po této ukázce ze světa ptáků jsme se přesunuli na terénní výzkumy. Ve skupinách jsme si rozdělili lokality, ve kterých bude naše zkoumání probíhat (louka či les) a pustili se do práce. V daném místě jsme určovali a zapisovali druhy rostlin, také jejich pokryvnost, pomocí rámu se čtverečky o velikosti 10x10 cm. Poté jsme pomocí smýkačky chytali a následně určovali druhy živočichů, kteří zde žijí. Mezitím se druhá půlka naší skupinky věnovala testování vody ve slepém rameni Labe u Ostrova. Dostali jsme do skupin kufříky s vybavením na zjištění pH, tvrdosti vody a obsahu různých prvků. Všechny výsledky jsme následně na konci programu zapsali, abychom z nich na konci kurzu mohli vytvořit výstup. 

V úterý jsme se sešli ve škole a zbytek dne jsme strávili s panem Jakubem Vebrem, lektorem ze Střediska ekologické výchovy Horní Maršov a ekocentra Huslík, kam jsme se chystali další den. V první části dne nás pan Vebr uvedl do problematiky klimatické změny a skleníkového efektu, poté jsme si zahráli ekologickou hru Podnebín, ve které jsme jako zastupitelé obce rozhodovali o zavedení preventivních opatření proti klimatickým změnám. Tím jsme se seznámili s různými možnostmi prevence a řešení následků klimatické změny pro naše města a obce. V druhé části dne jsme se přesunuli ven s termokamerami, díky kterým jsme mohli zkoumat a porovnávat teplotu různých objektů v okolí našeho gymnázia. Zjistili jsme, jak se teploty liší podle barev, umístění a svitu slunce na měřené objekty. Naše zjištění jsme pak společně prodiskutovali ve škole a zakreslili do klimamapy. 

V rámci středečního programu jsme společně vyrazili do Ekocentra a Záchranné stanice Huslík, kde nás opět čekal pan Vebr se zajímavým programem. Dopoledne jsme strávili povídáním o biodiverzitě, problémech např. invazních druhů v Polabí a následnou prohlídkou venkovní části ekocentra. Zajímavým zpestřením byla i ukázka Záchranné stanice a zvířat v ní. Jejich příběhy nás všechny inspirovali k tomu, abychom byli pozorní a co nejšetrnější k okolní přírodě a zvířatům žijících v ní. Po obědové pauze se nás ujal jiný lektor a sice pan Martin Šandera, který nás provedl mokřady v ekocentru a ukázal nám názorně obojživelníky a ryby žijící v nich.

Čtvrteční exkurzi jsme strávili v ZOO Chleby, kde jsme se rozdělili do 2 skupin a společně s průvodci prošli jak starou, tak novou část ZOO. Komentovaná prohlídka přímo od tamních pracovníků a ošetřovatelů byla pro nás velmi přínosná a plná spousty zajímavostí. Velmi poutavý byl pavilon s opicemi Langur duk, jejichž výskyt v zologických zahradách je opravdu vzácný. Pochází až z Vietnamu a jsou velmi náročné na chov, ale v Chlebích se podařilo i narození mláďat. Ta jsou později převezena do Vietnamu do speciální rezervace, aby byla schopná se adaptovat zpět na život v přírodě.

Závěrečný den našeho kurzu jsme strávili ve škole, kde probíhala naše klasifikace za celý týden. První hodinu jsme psali test z aktivit a vědomostí, které jsme mohli zažít nebo získat během programu. Dále jsme zpracovávali data z pondělí a vytvořili prezentace za naše skupiny, které jsme následně odprezentovali zbytku třídy a zhodnotili, jak se nám výzkum dařil. Jako poslední jsme provedli reflexi našeho programu v průběhu týdne a finální uzavření klasifikace zprůměrováním známky za aktivitu, test a prezentaci. 

Děkujeme panu Barančíkovi a paní Weissové za tento kurz, spoustu nových vědomostí a vzpomínek na celý život.

Nela Němcová, 7MB

 

 

Zobrazeno: 450x

Aktuální informace

11.06.2025

pondělí 23/6:

  • vestibul (od 13:30 hod testy ANJ a NEJ pro žáky budoucích prim a 1A)
  • aula (focení na ISIC mezi 14:00 - 15:00 hod)
26.10.2024

Rada školy dne 25. 10. schválila výroční zprávu o činnosti školy za rok 2023 - 2024.

Významní absolventi

Absolvoval v roce 1950.

Půl století působil na nejvyšší úrovni střídavě jako hráč a trenér basketbalu a jako expert při OSN.

Anketa

 
Motto školního roku 2024-25
1. Charlie Chaplin 41 %
2. John Lennon 18 %
3. Eleanor Roosevelt 13 %
4. Stephen Covey 8 %
5. Herman Melville 20 %
Celkový počet hlasů: 212
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Nový arcibiskup z Canterbury

12. únor 1903

V Canterburské katedrále byl slavnostně uveden do úřadu nový primas anglikánské církve. 

Nejčtenější

29.05.2025

Ve středu 28.5. hostil Francouzský institut v Praze republikové finále Konverzační soutěže ve FRJ, kam naše gymnázium vyslalo tři vítězky krajského kola.

celý článek
18.06.2025

📣 GYMNÁZIUM BOHUMILA HRABALA V NYMBURCE POVEDE MGR. SIMONA PECKOVÁ, MBA, PH.D. DO VEDENÍ PŘICHÁZÍ S DŮRAZEM NEJEN NA KLASICKÉ AKADEMICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ, ALE I NA CELKOVÝ ROZVOJ OSOBNOSTI ŽÁKŮ.

Gymnázium Bohumila Hrabala v Nymburce bude mít po třiceti třech letech novou ředitelku. Do vedení bude jmenována Mgr. Simona Pecková, MBA, Ph.D. Výběrová komise Středočeského kraje ji vybrala jako nejvhodnější kandidátku na základě odborné kvalifikace, dlouholeté praxe a koncepce dalšího směřování gymnázia.

celý článek
23.05.2025

Obě třídy kvart se společně vydaly do Ostrova u Macochy, kde v centru Lipka zažily pět dní ekologického kurzu plného poznávání, bádání a zážitků v přírodě.

 
celý článek
 
Charlie Chaplin - Zajímám se o svoji budoucnost, protože v ní hodlám strávit zbytek života.